Kerana telah berniat untuk APAD, hari ini saya akan kongsikan sedikit tips yang saya kira mungkin membantu pelajar pelajar seperti saya untuk menulis tesis dengan segera:
1. Pilih bila nak mula
Perlu buat keputusan, bila kita nak mula menulis. Pertamanya, kena set tarikh bila kita akan berhenti buat kerja-kerja penyelidikan dan sungguh sungguh tulis tesis. Mungkin beri anda masa sekurangnya 3 bulan untuk habiskan kerja-kerja yang anda perlu buat. Tarikh perlu mutlak, jika tidak kerja anda tidak akan pernah selesai.
Anda tidak akan pernah dapat selesaikan segalanya dalam senarai kerja(to-do-list) anda, tetapi ia membebaskan anda bila anda terimanya sebagai benar. Dengan menetapkan tarikh akhir untuk selesaikan kerja penyelidikan anda, ini dapat membantu anda lebih fokus kepada tugas-tugas yang paling menambah nilai kepada tesis anda.
2. Bila nak habis/berhenti
Selain bila nak mula, masa bila untuk kita berhenti/siap menulis juga perlulah ditetapkan (paling ideal adalah dalam tempoh 3 bulan selepas mula menulis tesis). Bayangkan jika anda bertangguh, anda kerugian $5000 setiap bulan (memandangkan anda tiada sumber pendapatan dan juga masa lapang)
Jika anda tidak fikir anda tidak mungkin dapat menulis tesis dalam masa tersebut (stuck), tulis segala sebab kenapa tidak dan tanya kembali diri anda adakah ia mustahil atau hanya sukar.
3. Tetapkan mini-deadlines untuk setiap bab
Semestinya anda telah mempunyai idea kasar bagaimana isi kandungan tesis anda (contohnya tajuk bab dan lain lain). Jadi, set tarikh akhir bila anda perlu habiskan setiap bab tersebut. Tarikh-tarikh ini perlu ketat (contoh 2 minggu satu bab) supaya anda tidak tangguh tangguh sampai esok.
Tarikh-tarikh ini juga perlulah disetujui bersama dengan penyelia anda, supaya dia boleh menjangka bila dia perlu mengulas/semak (review) setiap bab. (barulah dapat maklumbalas segera daripada kakitangan akademik yang sibuk). Juga perlulah menetapkan perjumpaan dengan penyelia untuk penyemakan setiap bab itu, sebagai contoh jika anda hantar satu bab pada hari Jumaat, tetapkan satu perjumpaan pada Rabu depannya.
4. Tetapkan sasaran-sasaran mudah setiap hari
Bertekad untuk menulis 500 perkataan sehari. Nampak macam tak banyak, tapi maksudnya anda boleh capai sasaran anda dan mungkin mengalahkan sasaran anda setiap hari. Jika sasaran yang terlalu besar ditetapkan, anda mungkin akan sering tersasar dan menyebabkan semngat anda menjadi rapuh dan runtuh.
Buat satu 'word grid' dan tampal dihadapan meja anda, isikan ia dengan jumlah perkataan harian anda supaya anda dapat lihat progres dan produktiviti anda. Mesti seronok kalau makin hari makin banyak!
5. Ciptakan suasana yang selesa, dan tiada gangguan
Jika anda ada pilihan, menulislah dari rumah. Ia kurang gangguan jika dibandingkan dengan di pejabat. Nak lebih ideal, bekerja dengan tanpa capaian internet, tapi jika tidak mampu hanya matikan notifikasi-notifikasi email dan juga ruang sembang.
Tetapkan paparan monitor anda pada aras mata, atau jika tidak anda akan sengsara sakit tengkuk dan sakit belakang. Jika anda menggunakan komputer riba, sebolehnya sambungkanlah ia dengan monitor dan papan kekunci luar. Tak berbaloi rasanya, sakit-sakit yang perlu ditanggung.
6. Hanya hidupkan komputer bila anda benar-benar tahu spesifik apa kerja yang anda nak buat.
7. Cek email sekurang-kurangnya selepas anda bekerja selama 2 jam.
Sebenar nya, tak perlu pun. Email bukanlah satu bentuk komunikasi yang mendesak malah ia merupakan sumber gangguan(distraction) paling besar dunia pekerjaan zaman moden. Ia juga merupakan langkah pertama kepada pusingan penangguhan-kerja, dengan alasan anda rasa wajar untuk menyemak email bila anda distracted.
8. Bekerja 25 minit dalam satu-satu masa
Gunakan penetap masa, bekerja secara intensif dalam masa 25 minit dalam sesuatu perkara, kemudian ambil masa 5 minit untuk berehat. Dalam masa 5 minit itu, jauhkan diri daripada komputer; minum kopi ke, buat regangan ke, apa sajalah kecuali internet. Selepas 4 pusingan 25-minit (iaitu dalam 2 jam), ambil masa rehat yang lebih panjang.
Apabila otak anda cuba-cuba untuk mengganggu tumpuan anda, fikir semula; anda hanya perlu habiskan 25 minit itu, ia lebih baik daripada anda habiskan satu hari untuk tumpukan perhatian. Ambil kesempatan daripada tahap tumpuan semulajadi otak anda. Jika tiba-tiba anda terfikir ada perkara lain anda perlu lakukan, tuliskan ia dahulu dan sambung dengan kerja yang anda sedang lakukan.
9. Jauhkan komputer, jika anda tidak bekerja.
Kebanyakan orang akan fikir ini adalah satu cabaran. Namun, cuba anda ciptakan satu binary state. Ia adalah sama ada anda bekerja atau anda tidak bekerja. Tiada istilah ditengah-tengah antaranya. Jika anda berjaya lakukannya, akhirnya pasti anda dapati anda kurang menghabiskan masa depan komputer tetapi lebih banyak kerja yang dapat disiapkan.
10. Jaga diri
Elok-elok lah terhadap diri anda; jaga makan, tidur yang cukup dan bersosial. Jika anda mengikuti tips2 di atas ianya lebih mudah, kerana anda akan ada masa lain untuk perkara yang lebih anda seronok lakukan.
Saya ambil tips² ini dari satu laman web yang lain, seperti pautan yang saya sertakan. Menulis semula dengan terjemahan daripada sumber asal membantu saya membaca isi kandungan-nya lebih baik. Jadi apa lagi, mari cuba lakukannya! Semoga berjaya!
p.s. Cubaan menterjemah. Adakala, saya sendiri pun kurang faham.
2 comments:
Sharing yang baik. Good!!!
Jemput menjadi penulis bersama saya dalam ebook JOM HANTAR TESIS
Untuk maklumat lanjut, sila hubungi raihamalarawi@gmail.com atau http://jomhantartesis.blogspot.com/
Terima Kasih =)
Bagus tips. Terima ksh kerana tolong terjemahkan. Saya pun skrg tengah desperate nak hantar tesis ni.
Post a Comment