Friday, July 18, 2014

Merenung renung.

Sesungguh nya 2014 adalah satu lagi tahun yang saya tak perasan pun akan kehadirannya, sedar-sedar saya sudah pun berada pada suku yang ke-3. Jika dikira, pada bulan Mei yang lalu genaplah 10 tahun saya berada di Universiti Malaya sejak mendaftar di Pusat Asasi Sains pada Mei 2004. Kecuali pada 2009-2010, saya menghabiskan lebih kurang satu tahun di Perak. Bekerja dan menganggur :D

Tahun 2014 ni, macam macam yang terjadi pada Malaysia khususnya. Awal bulan Mac kita dikejutkan dengan berita pesawat MH370 yang hilang dari radar dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing. Sehingga kini, tiada berita tentang kemana sebenarnya hilang pesawat tersebut, pelbagai spekulasi dibuat namun masih tiada petunjuk. Tak cukup itu, MAS sekali lagi diuji minggu ini apabila pesawat MH017 yang terbang dari Amsterdam ke Kuala Lumpur pula ditembak jatuh di ruang udara Ukraine, langsung mengorbankan hampir 300 orang nyawa. Hai betapa besarnya ujian! Kedua-dua nya melibatkan kapal terbang Boeing 777. Pastilah ada hikmah dan pengajaran daripada kejadian-kejadian ini. Sesungguhnya tiada Allah menguji kita pada apa yang tidak mampu kita menanggungnya. Takziah kepada keluarga penumpang dan anak kapal.

MH Boeing-777 (google image)

Sepanjang Julai ini, ummat Islam keseluruhannya meraikan bulan Ramadhan. Dalam pada kita menyambut ramadhan dengan berpuasa dan beribadat sebanyak yang mungkin, saudara-saudara kita di Palestine, Syria, Iraq dan lain lain diuiji dengan peperangan. Di Gaza sehingga kini, tak habis-habis dibedil dengan bom-bom daripada Israel, tak cukup itu hari ini Israel melancarkan serangan darat, udara dan semua arahlah. Tapi, rakyat Gaza tak mudah menyerah. Malah terus berjuang dan bertahan. Dari jauh, ada perasaan yang tak dapat aku ungkapkan sedihnya, sakitnya hati, tapi lebih sakit bila fikir tak tahu nak buat apa untuk hentikan kekejaman, kebatilan ni. Apapun, kene yakin dengan kuasa doa, pertolongan Allah. Juga, teruslah memboikot produk-produk yang menyumbang kepada Israel.

Himpunan Solidariti Gaza
(sumber: FB Aqsa Syarif)

Himpunan Solidariti Gaza
(sumber: FB Aqsa Syarif)

*Luahan perasaan malam 21 Ramadhan.

No comments: