Saturday, January 29, 2011

Kasi can la mak nak bebel panjang!

Bagi satu minggu yang panjang, tak ada benda lain yang aku harap sangat selain hujung minggu yang tenang untuk aku berehat rehat dan bermalas malasan hanya di rumah.

Tapi lain yang jadi. Hari ini adalah mimpi buruk. Aku pergi ke satu pusat tuisyen yang canggih di Uptown Damansara, DU. Mengajar fizik dan matematik tambahan. 5 jam berterusan dari jam 11 pagi hingga 4 petang. Aku dah banyak kali cuba menolak sebab aku dah agak sibuk sekarang. Namun atas dasar kesian pada kawan aku yang kerja admin kat situ dan mereka terdesak tak ada tutor, so I came.

Dengan mulut senget sebab aku kene ulser di lidah, aku nak kene 'shro-shre shro-shre' dengan anak anak orang kaya ni untuk ajar fizik. Dan aku langsung tak bersedia. Hancur semua nya. Really. Hancur. and I hate it. Its like humiliating myself in purpose in front of school children. Ok, let it be my nightmare. Moga esok aku boleh terjaga dan lupakan mimpi buruk ni.

***

Done with mimpi buruk, aku nak membebel pulak pasal pusat tuisyen 'canggih' ni. Sebenarnye, dalam ujung tahun lepas, aku memang mencari another part-time job. Aku terfikir nak jadi cikgu tuisyen. Then, aku apply lah kat tempat kawan aku nih. Pelik juga masa tu, apply untuk part time pun siap ada interview bagai. Lepas interview, aku kene reject sebab boss tempat tu kata aku terlalu lembut. So, tak apalah. Aku teruskan hidup.

Dalam minggu lepas, aku dapat jadi RA di pejabat dekan fakulti sains. Dan kerja adalah sangaaattt banyak. Plus at the same time, aku still buat research in OLED and teaching foundation student. Boleh bayang kan tak? urghh. Tapi as my boss always said, "Its a challenge for you!" aku terus positive.

Also, at the same time kawan aku yang kat pusat tuisyen ni kasitau yang diorang perlukan cikgu fizik baru. Sebab yang lama kene terminate sebab budak budak komplain tak paham. Kawan aku suruh aku ganti. Masa ni aku terus ada tanggapan buruk kat tution center tu. Tau tak size kelas diorang berapa je? student adalah 1-2 orang je untuk form 4 & 5. Dan kita kene puaskan hati diorang (the students yang sikit tu) sebab mak bapak diorang bayar banyak to the tuition center. wattahelman? Aku rasa tak adil je. Firstly, cikgu cikgu pun diorang bukan bayar banyak mana. Then, lebih baiklah aku cari student2 yang biasa yang boleh muat satu kelas dalam 10 orang or more dan share ilmu dengan lebih ramai orang. Rasa lebih berbaloi². wattahel wattahel. Thirdly, kelas hari sabtu la. camne aku nak balik kampong? haha ok ini alasan gedik.

Campur tolak semua, setting minda aku memang dah buruk sebelum aku pergi mengajar. So, buruk yang aku sangka, buruk la yang aku dapat. HA HA HA. out of 4 student I taught today, 3 tak puas hati dengan aku. HA HA HA. Yeay, aku free! tak payah ajar kat situ.

Sekian, terima kasih. Kesian korang yang baca penuh bebelan yang pening.

2 comments:

Ahya said...

gagagaga. gile bapok student 3-4 orang jek. memang tusyen center tuh berniat menyebat duit bapak2 anak orang kaye tulah nmpaknye. tapi tak nak amik teacher yang bertauliah. macam tu memang kene assign En. Ithnin or Keshav kot baru anak2 orang kaye tu pueh hati and pueh berpeluh. Gagaga. Berpeluh nak jawab soklan en. ithnin and berpeluh nak digest 'bunga2' bahasa keshav. ahaks.

alamak. kasi can la mak nak komen panjang2 kali nih! ahaks. ;P

Hajar B said...

tau takpe memang bapok. memang arbok..spoil hari aku je..tula aku igt kene bagi org² macam ithnin and keshav kot baru diorang nangis sikit.

balik balik mmg aku tdo sampai pagi la (tp smpat gak buat blog. LOL) terlepas maskara semalam ni tuisyen punye pasal la.

takpe, post ni mmg nk kasi peluang komen pjg2 pon :D