Friday, July 30, 2010

Tiada lagi suara Alya.

Ada sorang budak kat flat aku dalam lingkungan umur 5 atau 6 tahun. setiap hari aku balik or keluar rumah, dia dah ready2 depan pintu sambil menagih dengan penuh keazaman, "kak, ade syiling kak? syiling kak!" tak pun, "singgit kak singgit". Budak yang namanye Alya ni sangat fokus dan determined. Setiap kali dia menagih, aku akan cuba melarikan tumpuan dia dengan soalan2 lain seperti "dah makan ke belum? adik darjah berapa? nak gula gula?". Taktik2 tu semua tak berkesan. Alya sangat fokus. Last2, aku hulur le dua kupang, senyap la dia balik umah. Kadang kadang aku main tipu jugak, kasi gula gula, dia senyap gak balik umah.

Aku pernah dengar khabar angin, Alya ni ada ilmu ghaib; ilmu sejurus. Aku nak percaya dah macam khurafat je bunyi tapi kalau tak percaya, memang macam betul pun. Budak ni macam boleh bau bau je kehadiran aku, tiba tiba je muncul. Pendek kata, Alya memang menghantui lah perjalanan aku kat flat ni.

Namun, kejadian ni tak berterusan. Dengan tiba tiba, Alya ni dah tak ada lagi aku nampak bayangnya, apatah lagi tagihan tagihan syiling nya..ye, tiba tiba je. Alya memang misteri.

Sebenarnya, Alya ni jiran sebelah rumah. Saje je nak tambah post..tapi betul Alya dah hilang. Mana dia ek?

1 comment:

popsky said...

yekeee jiran...ntah2....ntah2....