Friday, May 28, 2010

Perkara udang juga boleh jadi inspiratif.

Hari ni ade mood nak bercerita. Walau pun aku tau, aku tak pandai bercerita pasal ayat aku kompem keling...ah, pedulikan. layann~

Malam tadi, lepas penat bertarung di Bookworm Adventure lepak jap tengok tv ngan mak. Mak pastu nye cerita, sebelum tu dia tengok Panorama kat tv1, ada cerita pasal orang ternak udang..ceritanya, orang ternak udang ni ade le buat eksperimen sikit, dia try pasang satu speaker orang ngaji ayat quran kat kolam udang dia. Surprisingly, kolam yang paling dekat dengan speaker dimana ayat2 Quran ni bekumandang mempunyai udang2 yang lebih cepat membesar berbanding kolam2 yang lain.. Penjelasan nya di situ, udang2 ni tenang dan tidak stress, jadi deme cepat le besorr. Pastu penternak ni pasang le speaker banyak banyak ke semua kolam kolam dia..Nah, ternyata benar..udang udang nya cepat besar.

Walau pun cerita nye ringkas je dari mak..dan bagi setengah setengah orang, yeah it's common thing bla bla bla whatsoever..tapi, ini buat aku merefleks diri.. Hmmm, udang2 pun jadi hilang stress dengar ayat ayat suci. Manusia yang ada akal ni, apatah lagi kan..Hmmm lagi pula, aku pun selalu runsing dan gundah gulana.. entah-entah, sebab aku banyak lagho..main tenet, main game..

Pastu sedar, barulah teringat nak pasang ayat2 ngaji Quran dan zikir2 time tidur..wah ternyata, bangkit pagi ni awal plus segar lagi!! Perasaan nye macam, tidur nyaman..tapi tak adelah terlampau nyenyak sampai susah nak bangun macam hari hari biasa yang selalu subuh gajah (huhuuu)..Awal la sikit, tambahan hati senang dan tenang je..so, baguslah untuk memulakan hari dengan semangat positif.

ngee :D

jadi, mari mulakan hari!! ikou ikou yo!!

No comments: